lördag 28 maj 2011

Rosenknoppar

Det har blivit ganska mycket småkakor den senaste tiden, med det beror bara på att jag är väldigt förtjust i att baka småkakor. Det finns massvis med olika recept och det är kul att baka nya sorter eller klassiker som t.ex  hallongrottor, drömmar, bondkakor m.m. Idag har jag bakat småkakor jag inte testat förut. De heter rosenknoppar och de här kakorna blir underbara, men (åtminstone till mig) så var smeten ganska "hård" så det var ganska svårt att spritsa ut kakorna men det gick bra! :) Receptet hittade jag på bloggen Sockerrus
Rosenknoppar: (jag har lagat en halv sats, men receptet här är en hel sats)
200 g smör
1 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl

Rör smöret smidigt i en bunke. Tillsätt de torra ingredienserna och rör allt poröst. Spritsa ut kakor på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 175°c, ca 12-15 min. Låt svalna!


































//Matilda 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar