onsdag 8 juni 2011

Krämig rabarberpaj

Vi var och plockade rabarber hos en bekant idag, stora och fina, så därför tänkte jag att jag bjuder på ett recept på en väldigt god paj som jag bakade idag :) Pajen blir krämig och god för att man häller på en blandning av gräddfil, ägg, socker... ovanpå rabarberna.
Matildas krämiga rabarberpaj:
130 g mjukt smör
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Fyllning:
2 dl gräddfil
1 ägg
ca 2 dl strösocker
1 1/2 msk äkta vaniljsocker
2 stora rabarberstjälkar
ev. 1 tsk socker ovanpå rabarbern
Till formen:
smör & ströbröd
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 °c.
2. Blanda det mjuka smöret och sockret i en bunke. Tillsätt ägget och blanda smeten slät. Blanda mjöl och bakpulver i en annan skål och tillsätt det i smeten. Rör om ordentligt.
3. Smöra och bröa en pajform och tryck ut degen i formen.
4. Laga fyllningen: Blanda gräddfil och ägg i en skål. Tillsätt socker och vaniljsocker.
5. Skär rabarbern i små bitar. Strö ut över pajdegen. Strö ev. över lite socker.
6. Häll på gräddfilsfyllningen. Grädda i mitten av ugnen i 35 minuter.
7. Låt kallna, så att pajen hinner "stadga" sig (annars är den så lös om man äter den varm).

Typiskt nog hinner jag alltid skära en bit förrän jag fotar pajen :)



































//Matilda

2 kommentarer:

  1. Så gott, brukar göra liknande paj fast med hallon eller jordgubbar

    SvaraRadera
  2. Det låter ju gott! :) Jag lagade också förra året en ungefär likadan paj fast med färska blåbär.

    SvaraRadera