måndag 27 juni 2011

Semlor, Frallor...

I Finland säger vi finlandssvenskar semla (semlor) och det betyder ju i Sverige en bulle med oftast mandelmassa och grädde i och som äts till fettisdagen, men här betyder det, det som ni kallar frallor. Men nu tillbaks till brödet. Det fanns bara nått enstaka bröd i brödlådan så jag gjorde hembakat bröd till frukost. Eftersom jag inte hade varken någon färsk jäst eller torrjäst så använde jag mig utav Dr. Oetkers Jäsblandning och det blev riktigt gott med det och snabbt gick det också. Det enda man behöver göra med jäsblandning är att blanda påsens innehåll (1 påse = 50g färsk jäst) med mjöl. Sedan tillsätter man bara alla ingredienser och rör om. Bakar ut till de bröd/bullar man ska ha och låter sedan jäsa på plåten eller i formen i 15 min. Till slut är det bara att grädda enligt receptets gräddningstid och "vips" så är det klart! :)


















Snabba semlor (frallor):
1 påse Dr. Oetker Jäsblandning
10 dl vetemjöl + lite till utbakning
40 g mjukt smör
4 dl vatten (vattnet behöver inte vara ljummet om du använder jäsblandningen)
1 tsk salt
1/2 msk strösocker
Till ev. garnering:
vatten
frön, t.ex vallmofrön, "kurbitsfrön", solrosfrön...

1. Rör ihop jäsblandningen och mjölet i en bunke. Tillsätt alla andra ingredienser. Blanda tills degen är slät och lossnar från bunkens kanter.
2. Knåda på mjölat bakbord en stund och rulla till runda bullar/semlor. Lägg på plåt klädd med bakplåtspapper och låt jäsa i 15 minuter.
3. Pensla ev. med vatten och strö över nån sorts frön
4. Grädda i 250°c i ca 8 min.
Receptet kommer från bloggen "Min goda sida", men jag har ändrat lite på receptet.




//Matilda

2 kommentarer:

  1. Detta verkade ju väldans enkelt och snabbt. Det ska jag nog testa på någon mysig morgon när man vill ha hembakat men att det ska gå snabbt :)

    SvaraRadera
  2. Ja, exakt! Väldigt snabbt bröd och det är ju så gott med nybakat bröd till frukost :)

    SvaraRadera