lördag 30 juli 2011

Torkade örter och örtsalt

Nu är jag tillbaka från resan i Sverige. Där köpte jag mycket fina baksaker! Under tiden har mina örter växt väldigt mycket så jag tänker prova torka örter själv och se om det blir bra. Har ni något bra tips på hur man på bästa sätt torkar örter? Var man ska torka dem osv?
Jag lagade också en burk med örtsalt som ska stå där en tid så att örterna torkar och sen kan man använda den till allt möjligt.
Örtsalt: (1 (ganska liten) burk)
ca 2 dl blandade finhackade örter (t.ex. persilja, rosmarin, timjan, örtselleri, oregano...)
ca 3 dl (helst lite mer så att det är mer salt än örter) flingsalt
Finhacka örterna och blanda örterna med saltet i en burk. Låt stå tills örterna torkat och använd sedan till kött, grönsaker, potatis, (väldigt gott till klyftpotatis), såser m.m.


















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar