måndag 22 augusti 2011

Bondkakor

På lördagen firade vi min 14- årsdag med fika och jag hade bakat en hallontårta, bondkakor, shackrutor, chokladcigarrer och smörögabullar till det. Allt blev riktigt gott, så nu kommer jag lägga upp alla recept här på bloggen.
Vi börjar med de goda bondkakorna som smakar lite "knäck-aktigt" tycker jag! Jättegoda och knapriga småkakor som också är väldigt enkla att laga. Recept från Söta Saker
BONDKAKOR:
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk sirap
1/2 tsk bikarbonat (går också med bakpulver)
1/2 dl mandelspån
100 g rumsvarmt smör

Rör ut bikarbonatet i en tesked med vatten, smula mandelspånen i beskedliga småbitar och blanda därefter alla ingredienser noga till en deg. Rulla till en längd och lägg inlindad i plastfolie i kylskåpet i ca en timme.
Skär i kaktunna skivor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i ca 5 min. i 200°c.


















Kakorna är på mitt eget-gjorda kakfat som du hittar beskrivning till HÄR!

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar