torsdag 25 augusti 2011

Saftigt långpannebröd

Igår kväll bakade jag detta långpannebröd. De blev jättegott och saftig för att jag hade i en riven morot och ett rivet äppel. Det här brödet är också väldigt enkelt att laga för att man behöver bara trycka ut degen i en plåt/långpanna.
Saftigt långpannebröd:
1 påse (12 g) torrjäst
ca 13-15 dl vetemjöl
5 dl ljummet vatten (42°c)
1 dl olja
2 dl havregryn
ca 4 tsk salt
2 tsk socker
1 rivet äppel
1 riven morot
Till pensling:
vatten & havregryn

Sätt ugnen på 225°c. Blanda torrjästen med mjölet i en bunke. Tillsätt 42-gradigt varmt vatten och de övriga ingredienserna. Blanda tills degen släpper från bunkens kanter. Låt vila i bunken i ca 10 min. Tryck ut degen med mjölad hand i en plåt klädd med bakplåtspapper. Pensla med vatten och strö över havregryn. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min. Skär brödet färdigt i bitar (för att man lättare ska kunna bryta av bitar av brödet, och skär inte riktigt ända ner till bottnet) med en kniv eller en degsporre. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min.

- Om du använder färsk jäst (1 påse torrjäst motsvarar ett paket färsk jäst), blanda då först jästen med 37-gradigt varmt vatten och tillsätt sedan de övriga ingredienserna -





















//Matilda

8 kommentarer:

  1. Du har en så fantastiskt härlig blogg, massor av smaskiga recept =) Ja gillar bröd i långpannor - lite smidigare, men absolut lika gott!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! :D Ja, det är jätte enkelt att bara trycka ut degen i långpannan.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad det ser gott ut!! Måste prova detta...tack för receptet och en fin blogg.

    SvaraRadera
  4. Ja, det tycker jag du ska göra! :) Varsågod och tack!

    SvaraRadera
  5. Vill bara säga jättetack till ett fantastiskt gott och superlätt bröd.(Jag har bakat det 10 ggr nu och det blir lika gott varje gång;)Jag hade dock inget äpple hemma första gången så jag slängde i äpplemos i stället, blev jättebra också.
    Och du Matida din blogg är verkligen jätteinspirerande:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj tack så mycket!
      Vad roligt att du tycker om receptet :)
      Äppelmos har jag aldrig testat i bröd! Kanske man måste göra det ...!

      Radera