måndag 12 september 2011

Plommonsylt med kanel

Att laga sylt, det är väldigt kul att göra och man kan pröva nya smaker på sylterna/marmeladerna. Och väldigt enkelt är det ju, speciellt om man använder syltsocker som innehåller färdigt pektin och konserveringsmedel. Då stelnar den ju också bra och blir inte så lös. Om man istället använder vanligt strösocker måste man själv tillsätta konserveringsmedel om man vill att sylten ska hålla en längre tid.
Jag har lagat plommonsylt utav gula plommon men det går ju förstås också att använda den vanliga mörkröda plommonen. Som smaksättning fick det bli lite kanel. Väldigt god sylt som passar till t.ex filen eller gröten.
Plommonsylt med kanel: (en liten burk)
1/2 kg (500 g) gula plommon
2 1/2 dl syltsocker
1/2 dl vatten
1 kanelstång
ca 1-2 krm malen kanel

Kärna ur plommonen och skär dem i lite mindre bitar. Lägg dem i en kastrull och tillsätt vattnet, sockret, kanelstången och den malda kanelen. Låt koka i ca 5 min. Ta bort (åtminstone dem mesta av) skalen. De flyter upp till ytan och är då enkla att plocka bort. Häll upp på burk (låt kanelstången vara kvar om du vill) och låt svalna. Förvara i kylskåpet.

4 kommentarer:

  1. Gammalt inlägg, men som nytt för mig ;-) Satt med en påse plommon som jag inte skulle hinna äta upp innan dom blev övermogna och visste inte vad jag skulle göra och googlade- hamnade här och vips så stod det en burk jättegod sylt i mitt kylskåp. Nu går den åt som smör i solsken på min gröt ;-) Lite för mycket socker, men jag visste inte hur mycket plommon det var, så jag chansade lite. Nästa gång ska jag vara lite mer noggrann och kanske smaka mig fram mer :-D

    Fin sida- jag har redan spetsat in mig på den nyttiga äppeltårtan och skulle egentligen göra den nu i helgen, men så gick min nya köksmaskin och dog och jag behöver den ju för att mixa ;-) Så den får läggas bland receptfavoriterna och göras en annan gång....

    Anna i gbg....

    SvaraRadera
  2. Nej men vad kul!! Bra att du gillade sylten, det kan ju alltid vara lite svårt med sockermängden men om man använder det till något som inte är lika sött (som just gröt) blir det ju ändå bra :D

    Tack så jättemycket. Äppeltårtan är så himla god, du ska verkligen ta och testa den när du fått maskinen fixad ;)

    SvaraRadera