måndag 10 oktober 2011

Knäckebrödskex med fetaostkräm

Formina skickade 14 st formar (som jag valt) hem till mig förra veckan och jag skulle också baka något av formarna för att testa dem. Först testade jag att baka chokladkakor med lingonkräm (på pinne), en ideé jag haft i huvudet ett tag men det gick inte riktigt som jag tänkt mig, kakorna for sönder och krämen blev för lös för att använda så jag fick tänka om lite och valde att baka något saltigt istället. Det blev alltså knäckebrödskex med en fetaostkräm till. Väldigt gott som t.ex tilltugg eller till fredagsmyset.
Använd vilka formar du vill, här har jag använt lite olika men om du vill kan du bara stansa ut kex med stjärnformar. 

Knäckebrödskex med fetaostkräm:
1 dl vetemjöl
2 dl fullkornsmjöl eller t.ex grahamsmjöl
1 dl rågmjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 dl naturell yoghurt
50 g mjukt smör
Till garnering:
vatten & linfrön

Sätt ugnen på 225°c.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke, tillsätt yoghurten och det mjuka smöret. 
Knåda/blanda ihop till en fast deg, kavla ut degen på lätt mjölat bakbord och stansa ut kex med valfria formar. 
Lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper och pensla kexen med vatten. Strö över lite linfrön på varje kex och grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. 

Fetaostkräm:
2 dl creme fraiché eller turkisk yoghurt
1 1/2 dl fetaost
ca 1 tsk timjan
salt & peppar
lite olja

Mosa fetaosten skilt och blanda med de övriga ingredienserna. Låt stå en stund i kylskåpet före servering. Servera med knäckebrödskexen. 

Håll utkik! 
På onsdagen startar det en tävling här på bloggen i samarbete med formina.se där du kan vinna fina formar! 
Du får också nu 10% rabatt om du handlar hos formina.se och anger rabattkoden matildaskafferep vid köp av formar.
Rabattkoden gäller hela oktober ut, så passa på att handla! :)





















Det här blir också mitt bidrag till Månadens Sötsak hos Söta Saker. Temat denna månad är "Ge bort".

//Matilda

2 kommentarer: