söndag 11 december 2011

Pepparkaksdeg

Det är enkelt att laga sin egen pepparkaksdeg och blir så mycket godare än färdig köpt, så gör din egen! Antingen rör man i alla kryddor skilt eller så kan man ju använda färdig pepparkakskrydda eller göra sin egen. Recept från Kryddburken.
Pepparkaksdeg (jag gjorde en 1/2 sats eftersom jag lagade en hel sats förra året av samma recept och det blev väldigt mycket, men receptet nedanför är en hel sats):
250 g smör
2 dl ljus sirap (går med mörk också)
2 dl vatten
4 dl strösocker
1 msk bikarbonat
12 dl vetemjöl
KRYDDOR:
2 1/2 msk malen kanel
1 1/2 msk mald kryddnejlika
1 tsk mald ingefära

Smält smöret tillsammans med sirapen i en kastrull. Ta av från plattan och häll i vattnet och låt svalna. Blanda strösockret tillsammans med kryddorna i en rejäl bunke. Slå på smörblandningen och rör om kraftigt. Blanda i bikarbonaten i vetemjölet och häll över detta på resten av degen. Blanda väl, degen ska vara ganska lös. Lägg på ett lock eller plastfolie och låt stå i kylen i minst en dag. Pepparkaksdegen håller sig i minst ett par veckor i kylen.

Grädda pepparkakor i 200°c i ca 5-10 min (Det beror på vad du gräddar. Om du gräddar små pepparkaksfigurer räcker 5 min, men om du gräddar större delar som t.ex pepparkakshus måste de nog vara i ugnen i ca 10 min)

Baka vanliga pepparkakor eller gör pepparkakshus, pepparkaksskål... Möjligheterna är många!
Jag har gjort pepparkaksjulkalender (gjorde en lite annorlunda variant förra året då jag lagade större pepparkakor och hängde upp dem i band med ett rött tyg)


Här höll jag på att dekorera dem

Sedan har jag också bakat tre mini pepparkakshus och gjort en 
liten pepparkaksby;


//Matilda

2 kommentarer: