torsdag 23 februari 2012

Dulce de leche

Dulce de leche görs av en burk kondenserad mjölk och blir bara så underbart gott. Älskar kola så det här passar perfekt för mig. Jag skulle nästan ha kunnat äta upp hela burken själv, men måste ju spara lite till dulce de leche glassen (recept kommer snart)! Det är väldigt enkelt att göra dulce de leche, men tar ändå ganska lång tid att koka så det är inget man gör om man har bråttom.

Så här gör man:
Dulce de leche:
- 1 burk kondenserad mjölk, 397 g
- stor kastrull + vatten
Ta bort etiketten från burken före du börjar koka den. Det gör du enkelt genom att lägga burken i varmt vatten en stund, då lossnar den enkelt. Lägg burken i kastrullen och häll på vatten. Burken ska vara helt täckt av vatten hela tiden. Låt koka sakta (ej stormkoka) i 2 - 4 timmar, beroende på hur man vill att dulce de lechen ska vara. Om man kokar den i 2 timmar är det en ganska lös kolasås, om den kokas i 3 timmar blir den som min. En lite tjockare konsistens får den och om den kokas i 4 timmar får den en tjock konsistens och blir nötbrun i färgen. Om det försvinner (reducerar bort) vatten under tiden, fyll på med nytt eftersom burken hela tiden ska vara täckt av vatten!
Låt kallna eller kyl i ett kallt vattenbad/under rinnande vatten, öppna och använd till glass, tårtor, desserter m.m.




















//Matilda

2 kommentarer:

  1. Åh tack för den här lättförstådda och tydliga förklaringen, räddar mitt pajbak! I receptet stod det bara Dulche de Leche (gjord på kondenserad mjölk) men inget om hur man gjorde haha. Hoppas bara det blir bra nu också, men det tror jag nog :)

    SvaraRadera
  2. Ja, varsågod! :) Jag tror helt säker att det blir jättebra, det är ändå ganska enkelt att koka dulce de leche. Vad då för paj, kan det vara banoffee paj måntro?

    SvaraRadera