tisdag 21 februari 2012

Semlor eller Fastlagsbullar...

Semlor, fastlagsbullar, fettisdagsbullar... Kärt barn har många namn.
Idag är det ju fettisdagen och då tillhör det ju att man äter semlor eller fastlagsbullar som man säger i Finland. Jag har förstås bakat semlor och dom blev riktigt smarriga tycker jag (och hela familjen). Jag gjorde inte min egen mandelmassa, använde istället Odense 50/50 mandelmassa. Tycker den var riktigt bra och man kände små små bitar av mandel i den.
Här kommer receptet (är 1/2 sats):
Semlor/fastlagsbullar (blir ca 17-18 bullar)
2 1/2 dl mjölk eller vatten, 37°c
25 g jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
1/2 msk kardemumma
1/2 ägg
75 g mjukt smör
ca 8-10 dl vetemjöl
ägg till pensling (man kan använda det 1/2 ägget)

Sätt ugnen på 225°c.Värm upp mjölken till 37°c, smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt alla andra ingredienser och rör om ordentligt. Tillsätt så mycket mjöl så att degen släpper från bunkens kanter och tills den inte är kladdig, då är den klar. Låt jäsa under bakduk i ca 10 min. Ta ut på mjölat bakbord och knåda degen lite försiktigt. Rulla till släta bullar (hade 60 g deg, blev en bra storlek på bullarna då. Inte för stora men inte heller för små) och lägg på plåtar klädda med bakplåtspapper.
Låt jäsa under bakduk i ca 30 - 45 min. Pensla med ägg. Grädda i ca 10 min.
Låt bullarna kallna och skär sedan av ett lock på alla bullarna. Gröp ur inkråm ur bullarna med en gaffel och spara inkråmet!
Gör fyllningen:
mandelmassa
mjölk
lite av inkråmet ur bullarna
Blanda ihop allt.

vispad grädde
florsocker till att pudra locken med

Spritsa/klicka i mandelmassan i hålen på bullarna och spritsa sedan på den vispade grädden. Sätt på locken på grädden och pudra över florsocker.
Servera!



















Gjorde bara fem semlor, så av resten av degen gjorde jag två andra bullsorter.
Den ena är nougatbullar där fyllningen består av;
- mjukt smör
- mjuk nougat som skärs i små bitar
- grovhackade hasselnötter

Den andra sorten är kokos- och vaniljbullar där fyllningen består av;
- mjukt smör
- strösocker
- riven kokos
- vaniljpulver (eller vaniljsocker)


















//Matilda

4 kommentarer:

  1. Verkar lite onödigt att börja med att sätta ugnen på 225 grader det första man gör när egen ska jäsa i trekvart först..

    SvaraRadera
  2. Jag brukar alltid skriva ut ugnstemperaturen i början av receptet så att man vet vad det är för grader, men man kan lika gärna sätta på ugnen först när man börjar jäsa bullarna. Det gör du som du vill.

    SvaraRadera
  3. jag tycker att ugnen ska kunna bli lite varm

    SvaraRadera
  4. Vad menar du? Ugnen hinner bli varm om du menar det..

    SvaraRadera