måndag 12 mars 2012

Melodifestivalscupcakes

Till lördagens Melodifestivalsfinal bakade jag dessa Melodifestivalscupcakes. Riktigt goda blev dom och blev nöjd över logon!
Det blev jordgubbscupcakes fyllda med lemon curd, spritsade med vit chokladfrosting och melodifestivalslogon gjorda av sockermassa jag färgat i olika färger.

Melodifestivalscupcakes:
Jordgubbsmuffins (ca 8 st):
1 1/2 ägg
1 dl strösocker
50 g smör
1/2 dl mjölk
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker eller ca 1/2 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
2 dl jordgubbar, färska eller frysta

Lemon curd

Vit chokladfrosting (till ca 8 st cupcakes):
150 g vit choklad
150 g philadelphiaost

Muffins:
Sätt ugnen på 200°c.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Smält smöret, rör ner smöret i äggsmeten tillsammans med mjölken.
Blanda mjöl, bakpulver, vanilj och salt i en annan bunke.
Vänd ner i smeten.
Skär jordgubbarna i små bitar eller mixa/mosa jordgubbarna till en puré. Vänd ner.
Häll smeten i muffinsformar i en muffinsplåt och grädda i mitten av ugnen i ca 12-14 min.
Känn med en provsticka, den ska vara torr när man känner på den.
Låt muffinsarna svalna.

Skär/gröp ut hål i muffinsarna och fyll hålen med en klick lemon curd.

Frostingen:
Smält vit choklad över ett vattenbad. Rör ihop med philadelphiaosten i en skål till en slät frosting.
Sprita frostingen på muffinsarna.
Dekorera med marsipandekorationer, strössel...

Melodifestivalslogon:

vit sockermassa (t.ex Dr. Oetker)
blå, rosa, gul, orange, svart och lila pastafärg eller karamellfärg
(Man kan ju också blanda färger för att få en viss färg, t.ex;
Rött + gult = orange
Rött + blått = lila
Blått + rött + grönt = svart)
florsocker

Jag printade ut en bild på deras logo:



















Sedan klippte jag ut bitarna.
Jag använde mig utav vit sockermassa (marsipan går bra) som jag färgade i blått, lila, rosa, orange, gult och svart. Sedan kavlade jag ut alla färgerna skilt (med florsocker under), satt på den färgens bit på sockermassan och skärde runt om med en liten vass kniv.
För att få den gråa/svarta "bakgrunden" använde jag mig utav en liten skål som jag satt upp och ner på sockermassan och skärde runt.
När man skärt ut alla kronans bitar "limmar" man fast dem på den gråa cirkeln med hjälp av lite, lite vatten. Sedan är det bara att lägga den ovanpå frostingen.

Jag dekorerade också med sockerkulor runt om logon.




















Det här blir också mitt bidrag till Månadens sötsak, som denna månad har temat "Personligt".


//Matilda

2 kommentarer:

  1. Otroligt fina! Pärlorna på kanterna är en så fantastisk detalj. Plus att de låter som om de smakade helt underbart!

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket! :D Ja, det blir det. Pricken över i:et.
    Ja, gott var det...

    SvaraRadera