tisdag 10 april 2012

Påskcupcakes

Ja, nu är ju påsken slut men tänkte ändå ge recept och bild på mina påskcupcakes som jag bakade till påsk. Jag bakade dem till min mammas ena jobbarkompis som ville ha något sött till påsk. Blev riktigt goda, men tyvärr blev den vita chokladfrostingen en aningens för lös. Men spritsade ändå på den och lät dom stå en stund. Då "stelnade" frostingen lite, eller blev lite lite fastare. Bestod av vanliga muffins med vaniljsmak, lime curd och vit chokladfrosting.

Påskcupcakes (ca 6-7 st, gjorde bara 1/2 sats):
Muffins:
1 1/2 ägg
1 dl strösocker
50 g smör
1/2 dl mjölk
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
1 nypa salt

Lime curd (gjorde 1 1/2 sats):
2 lime, skal och saft
1 ägg
1 dl socker
några klickar smör

Vit chokladfrosting:
150 g vit choklad
150 g philadelphiaost

Muffins:
Sätt ugnen på 175°c. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret. Blanda mjöl, bakpulver, vanilj och salt i en annan skål. Häll ner smöret och mjölken i äggsmeten. Häll ner de torra ingredienserna i smeten  och rör ihop till en slät smet. Häll smet i muffinsformar (som är satta i en muffinsplåt), lägg i en liten klick lime curd och grädda mitt i ugnen i ca 15 min. Låt svalna när de är färdiggräddade.

Lime curd:
Skölj lime noggrant. Riv skalet och pressa ur saften. Vispa ihop ägg, socker, limeskal- och saft i en värmetålig skål. Sätt över ett vattenbad och låt stå tills krämen tjocknat. Häll i en liten burk (blir ganska lite) och låt svalna en stund.

Vit chokladfrosting:
Hacka/bryt chokladen i minde bitar. Smält över vattenbad. Rör ihop med philadelphiaosten i en bunke.

Spritsa in lime curd i muffinsarna. Spritsa på frostingen och dekorera med strössel och/eller dekorationer av marsipan eller sockermassa.
Jag har gjort mina kycklingar och påskägg av gul marsipan. Kycklingarna har jag fått genom att jag först ritat en liten modell och sedan klippa ut bilden. Lägga på marsipanen och skära ut runtom.























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar