måndag 14 maj 2012

Jordgubbsflarn

Gjorde ett veckoslut två saker av smördeg. En sötsak och en salt. Här är den söta. Av det här receptet blir det två ganska stora jordgubbsflarn. Och det här är riktigt gott! Smördegsflarn, mandelkräm och söta citronmarinerade jordgubbar. Jag säger bara ett ord, mums! Testa det här i sommar.

Jordgubbsflarn, 2 st:
1 tsk råsocker
ca 6 stora färska jordgubbar
rivet skal och saft från 1/2 citron
2 smördegsplattor
50 g mandelmassa
1/2 - 1 ägg

Blanda jordgubbar (skurna i mindre bitar), socker, citronsaft- och skal. Låt marineras i kylskåpet någon timme. Skär ca 1 - 2 cm från kanten snitt* på alla sidorna så att smördegen stiger i ugnen vid kanten (inte helt igenom). Riv mandelmassan och blanda med ägg. Bred ut mandelkrämen på smördegsflarnen och lägg på de marinerade jordgubbarna. Grädda flarnen mitt i ugnen 225°c i ca 12 min. Garnera ev. med florsocker. Servera gärna vaniljglass eller grädde till.

*



















//Matilda

4 kommentarer:

  1. Nice! Det här måste ju bara vara gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan jag försäkra dig om! :)

      Radera
  2. Nej men jisses så gott!!! Detta måste jag bara pröva på!:D MUMS

    SvaraRadera
  3. Det tycker jag du ska testa då! Det är ju så gott :)

    SvaraRadera