onsdag 13 juni 2012

Citrondressade rödbetor med sidfläsk, oregano och feta

Det är inte ofta jag har matrecept här på bloggen och det förstår man ju för det här är ju en bakningsblogg! Men det här lagade jag i alla fall igår till middag och det blev supergott. Perfekt sommarmat som är enkel och snabb att laga. Jag serverade sidfläsket helt till istället för att ha i det i salladen och det blev lika gott.
Servera salladen som en hel middag med kanske ett gott bröd till eller servera en köttbit till.
Receptet kommer från GP.

Citrondressade rödbetor med sidfläsk, oregano och feta:
4 port.

2 knippen späda rödbetor (eller 5 - 6 st lite större rödbetor)
100 g rökt sidfläsk
1 citron
1/2 dl olivolja
salt & peppar
1 knippa färsklök (vårlök)
150 g fetaost
1/2 dl pistaschnötter (använde istället hasselnötter)
färsk oregano

Dela rödbetorna om de är stora. Koka dem mjuka (15-20 min för späda, 40-60 min för höst). Strimla och stek fläsket under tiden. Riv ner skalet av citronen i olivolja och pressa i citronsaften. Tillsätt lite salt och peppar. Smaka av.
Skala rödbetorna, dela dem på hälften (eller i fyra bitar om dom är stora) och slå över citrondressingen medan de fortfarande är lite varma. Häll på fläsket och skivad eller hackad färsklök och blanda runt.
Smula över fetaost och grovhackade nötter. Strö över oregano och servera!



















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar