torsdag 11 oktober 2012

Falsk kalvdans

Ja, som man hör på namnet har jag gjort en "falsk kalvdans". Om man ska göra en äkta kalvdans behöver man ju råmjölk, vilket jag har lite svårt att få tag på! Så jag fick alltså nöja mig med en falsk variant...
Men det blir riktigt gott tillsammans med min hemlagade vinbärs- och krusbärssylt (det går förstås bra att använda vilken annan sylt man vill)! Mina föräldrar som båda har smakat på den äkta kalvdansen sa att det nog liknande lite i smaken, men ändå inte helt.
Nå, gott blev det i alla fall och värt ett försök. Recept från Taffel.

Falsk kalvdans:
4 port.

7 1/2 dl mjölk
100 g mjölkpulver
2 ägg
1 krm salt
1 - 2 msk strösocker
1/2 tsk kardemumma eller 3/4 tsk mald kanel

Vispa samman mjölk, mjölkpulver, ägg, socker och kryddor. Häll smeten i en smord ugnssäker form.
Grädda i ugnen i 175°c tills kalvdansen stannat och fått fin färg, ca 45 minuter - 1timme.
Låt svalna. Ät ljummen eller rumstempererad.



















//Matilda

2 kommentarer:

  1. Hej, tack för receptet! Snygg blogg dessutom... Själv åt jag kalvdans för kanske 30 år sen, men min gamla mor pratade om receptet nyss och då blev jag sugen...

    mvh skärgårdsbo

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! :)
    Om det var äkta kalvdans du åt då är det ju förstås en lite annorlunda smak, men förstås väldigt gott!

    SvaraRadera