söndag 21 oktober 2012

Godaste chokladfudgen


Hittade ett recept på fudge från Arla, så jag tänkte att jag tar och testar det eftersom jag inte hade något annat att göra för tillfället! Och det blev bara såå gott! :) Mjuk, inte sådär smulig, len och en härlig chokladsmak, mums. Helt i min smak!
I receptet står det att det ska vara 8 dl socker för en hel sats, men det lät som lite för mycket för min smak så minskade sockermängden med ca 1 dl och tillsatte istället några rader mjölkchoklad. 
Men sen testade jag samma recept några dagar efteråt (gjorde 1/2 sats), på likadant sätt som första gången (att jag minska sockermängden och tillsatte mjölkchoklad), men då stelnade den i kastrullen och den blev helt hård, smulig och sockret ungefär kristalliserade sig... Vet någon vad som kan ha hänt? Kommentera gärna! Kan ju ha något med sockret att göra, men det lyckades ju ändå första gången... Mystiskt.

Nå, i alla fall, här kommer originalreceptet (hel sats, ca 50 st) och om ni vill testa det kan man ju experimentera lite själv :)

Chokladfudge:
5 dl mjölk
8 dl strösocker
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk salt (använde flingsalt)
50 g smör
(1 msk vaniljsocker)

Blanda mjölk, socker, kakao och salt i en tjockbottnad kastrull. Rör så att det blir väl blandat. Koka upp och låt koka kraftigt i ca 25 min. Dra då och då med en trägaffel mot kant och botten. Prova om fudgen är färdig genom att mäta temperaturen på smeten eller genom att hälla några droppar smet i kallt vatten (kulprov). Fudgen är klar när temperaturen är 125°c eller när smeten kan formas till en kula. Ta kastrullen från värmen. Tillsätt smör och ev. vaniljsocker. Rör kraftigt tills smeten svalnat och tjocknat något. Häll upp den i en smord form, ca 20x20 cm. Låt stelna. Skär i bitar och förvara i kylskåp. 






























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar