lördag 8 december 2012

Saffransbullar med mandelmassa och apelsin




















Mina saffransbullar kom precis ut från ugnen och det doftar underbart! Jag brukar alltid baka lussekatter till jul, men i år tänkte jag testa något nytt och då blev det saffransbullar med en supergod fyllning gjord på smör, socker, mandelmassa och apelsin. Jag har inte ännu hunnit smaka på mina bullar, men jag är nog ganska så säker på att dom är jättegoda! Kan inte vänta tills jag får smaka :)
Och förresten, om man inte vill ha så jätte stark saffranssmak kan man bara använda 1/2 påsen (0.25 g), men jag använde hela (0.5 g) eftersom jag älskar saffranssmaken!

Saffransbullar med mandelmassa och apelsin:
ca 13 st

25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
1/2 ägg
1 påse saffran
1 dl strösocker
ca 1/2 tsk salt
ca 1/2 msk kardemumma
75 g mjukt smör
ca 8 - 10 dl vetemjöl

Fyllning:
100 g mjukt smör
skal från ca 1 apelsin
75 g mandelmassa, riven
1/2 dl strösocker

ägg till pensling
pärlsocker eller flagad mandel

Sätt ugnen på 225°c. Smula jästen i en bunke och häll över det ljumna vattnet. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda om. Degen är klar när den börjar släppa från bunkens kanter (jag arbetade degen i min Kitchen Aid en stund), men var försiktig och tillsätt inte för mycket mjöl. Den kan gott och väl vara lite kladdig ännu, den kommer ju ändå blir lite fastare när man knådar den sedan. Låt degen vila under bakduk i ca 10 min.
Knåda degen lätt på ett mjölat bakbord och kavla ut den till en rektangel.
Gör fyllningen: Blanda det mjuka smöret med sockret, den rivna mandelmassan och apelsinskalet. Bred ut fyllningen på degen och rulla ihop från långsida till långsida. Skär i ca 13 (ganska tjocka) bitar. Sätt bitarna i bullformar så rinner inte fyllningen ut under gräddningen. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min (beroende på hur varmt det är i köket). Pensla på uppvispat ägg och strö över pärlsocker eller flagad mandel. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.

//Matilda

5 kommentarer:

  1. Jag älskar oxå saffran. Dom här låter spännande med apelsin och mandelmassa i !!

    SvaraRadera
  2. Ja, och dom var väldigt, väldigt goda också :D

    SvaraRadera
  3. sv: Jättekul att du är med och tävlar om en sak från Smartasaker idag :)

    SvaraRadera
  4. sv: Jättekul att du är med och tävlar om valfri godisbox i dagens lucka, lycka till!

    SvaraRadera
  5. Hej! Du var med i lucka 9 i min julkalender som sponsrades av Smartasaker.se och jag vill bara meddela att vinnaren är utsedd och presenterad här http://liie.se/2012/december/vinnare-lucka-9-2.html :) Delta gärna i dagens lucka också om du inte redan gjort det, vinnaren där får sitt tampongförråd rejält uppfyllt!

    SvaraRadera