måndag 28 januari 2013

3 olika mini-bullar

Bullar är nästan de bästa som finns! Helt nybakta, ännu lite ljumma bullar med ett glas kallt mjölk. Igår bakade jag mini-bullar. Perfekt, för då får man ju ta 2 st (åtminstone).
Mini-bullar är också bra att servera på t.ex ett barnkalas.
Jag delade upp degen i tre delar och hade tre olika fyllningar; klassisk kanelbullefyllning, apelsinfyllning och choklad/oreofyllning. Det var faktiskt riktigt gott med krossade oreokakor i!
Har inget exakt recept på fyllningarna, tog bara "på en höft". Då brukar det nog oftast bli bra :)

Mini-bullar:
(här är en halv sats, dubbla gärna om du vill ha fler)
ca 21 st

25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten, ca 37 grader
1 dl strösocker
1/2 msk kardemumma
1/2 tsk salt
1/2 ägg (vispa upp ett ägg och ha i bara halva)
75 g mjukt smör
7 - 9 dl vetemjöl

Fyllningar:
Apelsinfyllning: smör, socker, rivet apelsinskal
Kanelfyllning: smör, vaniljsocker, socker, kanel (mycket kanel ska det vara)
Choklad/oreofyllning: smör, socker, kakao, krossade oreokakor

Sätt ugnen på 225°c. Smula jästen i en bunke och häll på det ljumna vattnet. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt resterande ingredienser och mjölet i några omgångar. Degen är klar när den lossnar från bunkens kanter.
Låt degen jäsa/vila i minst 10 min.
Ta ut degen på bordet och dela den i tre delar. Kavla ut till avlånga plattor (om det ska bli mini-bullar kan inte degplattan vara som en rektangel, utan måste vara mer som en lång "remsa").
Bred på de olika fyllningarna och rulla ihop från långsidan. Skär i några cm-tjocka bitar och sätt på en plåt, gärna i mini-muffinsformar. Jag använde dessa från Kalasform.
Låt jäsa under bakduk i ca 30-40 min och grädda sedan i 6 - 10 min (mina behövdes gräddas i 10 min).
Servera gärna bullarna ännu lite varma med kall mjölk.


























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar