onsdag 2 januari 2013

(Kok)Böcker - tips

Jag fick fyra böcker till julklapp som jag nu tänkte tipsa om. Alla är väldigt bra, två av dem har recept i sig och de två andra text.

DECEMBER - från adventspyssel till nyårspartaj av Jens Linder & Johanna Westman
Den här kokboken är en jättebra kokbok. Mycket recept och väldigt snygga bilder! Fina collage och bra texter också. Jag hittar inget negativt att säga om den här kokboken, utan det är en bok som inspirerar en att gå till köket och baka och laga mat! Boken är indelad i flera kapitel, b.la adventsmorgon, uppesittarkväll, julgodis och jul- och nyårsrester. Boken är också ganska tjock, ca 200 sidor. Redan två dagar efter att jag fått boken hade jag redan testat tre recept från boken, alla väldigt lyckade.

VÅR JULKOKBOK av Sara Begner
En tjock bok, 318 sidor, med massvis av recept. En kokbok som är bra att ha under julen eftersom det i princip finns alla recept man behöver på julmat i den här boken. Allt från klassisk julskinka till leverpastej. Det finns recept på den klassiska julmaten, men så finns det också lite nytänkande, lite nya recept som man kan testa till julbordet. Förutom recept finns det också t.ex portionsberäkning, vikt & volym, temperaturer och i slutet av boken finns det fakta om livsmedel, märkningar, matlagningstermer och kulinarisk ordlista. Tycker det är en praktiskt kokbok med många bra recept, alla bilder är tydliga och fina, men det finns ändå inte bilder på precis alla recept vilket jag brukar gilla att det är.

SMAKLEXIKON av Niki Segnit
Boken är ursprungligen en engelsk bok som heter "The Flavour Thesaurus"
Jag tycker att det här är en väldigt bra bok att ha hemma i hyllan. Ofta kan man ju tänka "Undrar om det här smaken passar till den?" I boken är det undersökt vilka smaker som passar med varandra. Finns förstås endel klassiska smakkombinationer som alla vet, men så finns det också lite mer oväntade och kanske lite... konstiga kombinationer som t.ex blodpudding & choklad, choklad & sidfläsk, ananas & sardell och svamp & blåbär. En bra bok att ha hemma och en bok som är lite kul att läsa!

DEN HEMLIGE KOCKEN - det okända fusket med maten på din tallrik av Mats-Eric Nilsson
Den här boken har jag länge vilja ha, och nu när jag läst den klart tycker jag det är en väldigt bra och intressant bok att läsa. Jag gillar inte tillsatser/E-ämnen, tycker det är helt och hållet onödiga! Förstås finns det ju också tillsatser som gelatin och bakpulver som man själv använder sig av, men sedan finns det också sådana tillsatser som man inte ens kan uttala namnet på. Det är verkligen ingen tråkig bok som man kanske kan tänka sig när man hör att den handlar om E-ämnen, utan istället en bok som man har svårt att lägga ifrån sig och den ger helt säkert en tankeväckare till alla. Till den här boken ger jag verkligen tummen upp, fulla poäng! Mats-Eric Nilsson är väldigt bra på att skriva och han har säkert jobbat väldigt hårt och mycket med den här, så mycket fakta som finns i den här boken. Man får reda på vad olika E-ämnen är, om det är farligt för oss... Allt om det butiksbakade brödet till färskpressad apelsinjuice som säljs i butiken.
Han har även skrivit "Döden i grytan", "Äkta vara" och "Smakernas återkomst".

























//Matilda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar