lördag 26 januari 2013

Marinerade apelsinskivor, kanelkräm & maräng

Jag gillar att laga desserter och jag älskar att äta desserter! Det är egentligen det bästa på en middag enligt mig och hur mätt man än skulle vara så orkar man alltid en (liten) dessert.
Här har jag tre olika desserter kan man säga, men det är nog meningen att man ska äta dom tillsammans. Kanelkrämen kom jag på för någon dag sedan, man kan ju laga som en vaniljkräm fast istället med kanel! Kanel passar bra ihop med apelsin tycker jag. Det blir också både sött och syrligt i desserten vilket är gott, att det inte blir för sött.
Alltså en god dessert. Servera gärna kanelkrämen i små glas/skålar. Jag kan också tänka mig att kanelkrämen skulle passa till t.ex en äppelpaj istället för vaniljkrämen/såsen.

Marinerade apelsinskivor, kanelkräm och maräng:
3-4 port.

Marinerade apelsinskivor:
2 apelsiner
1 dl vatten
skal & saft från 1/2 citron
skal & saft från 1/2 apelsin
1 msk strösocker

Kanelkräm:
2 dl mjölk
2 tsk malen kanel
2 äggulor
2 msk strösocker
1 1/2 msk maizena (majsstärkelse)

Maräng:
1 äggvita
1 dl strösocker

Gör så här:
Marinerade apelsinskivor:
Gör sockerlagen i en kastrull genom att blanda alla ingredienser och låta koka upp. Låt stå och svalna en stund. Skär under tiden bort skalet från apelsinerna och skär i skivor. Lägg de i en skål och häll på sockerlagen. Låt stå några timmar i kylskåpet för att marineras.

Kanelkräm:
Koka upp mjölk och kanel. Vispa ihop äggulor, socker och maizena tills det är lite pösigt. Slå på den varma mjölken och vispa ihop. Häll tillbaka det i kastrullen och låt sjuda under konstant vispning tills krämen tjocknar. Häll upp i en skål och förvara i kylskåpet fram till servering.

Maräng:
Vispa äggvitan till ett skum och tillsätt sockret lite i taget. Vispa tills det blir en vit och tjock maräng som hålls i bunken om man vänder den upp och ner. Lägg marängen i en spritspåse med rund tyll.

Häll kanelkrämen i små glas/skålar och lägg på tallrikar. Sätt några apelsinskivor på varje tallrik (jag hade 3 st/tallrik) och spritsa maräng på varje tallrik. Avsluta med att bränna av marängen med en gasbrännare. Se upp så att de inte bränns!

























//matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar