torsdag 14 februari 2013

Pink Velvet Cupcakes with Vanilla Buttercream Frosting

Visst låter det oftast godare om det står på engelska? Det blir på något sätt lyxigare... Som t.ex sammetskaka - Red Velvet cake eller chokladkakor - chocolate chip cookies. Visst, namnet blir ofta längre, men vad gör det i det här fallet.
I alla fall så bakade jag igår lite cupcakes tills dagens Alla Hjärtans Dag eller Vändag. Bjöd dem till mina kompisar och alla tyckte nog mycket om dem, är ju alltid bra om det uppskattas. Jag valde att färga mina cupcakes med rosa pastafärg och de blev verkligen chockrosa! Men ganska snyggt :)
Det finns många som inte gillar frostingar (kan man böja frosting så?) med philadelphiaost i så jag lagade istället en frosting på bara smör och florsocker. En smörkräm helt enkelt, men som vispades riktigt fluffig och VIT. Mums, blev verkligen gott och saftigt och jag får säga det själv.
Nu till receptet. Det här blir inte en så stor smet, använde mellanstora och mini muffinsformar och då fick jag ca 8 st minimuffins och 5 st mellanstora.

Pink Velvet Cupcakes with Vanilla Buttercream Frosting:
13 - 15 små, ca 6 - 7 stora

Pink Velvet Cupcakes:
50 g mjukt smör
1 dl strösocker
1 ägg
ca 1 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
rosa pastafärg (blir bäst färg då)
1 krm vitvinsvinäger
1/2 dl yoghurt (använde turkisk)
(skal av 1/2 citron)

Vanilla Buttercream Frosting:
75 g mjukt smör
2 dl florsocker
1/2 - 1 msk mjölk
1/2 tsk vaniljpulver

Sätt ugnen på 175°. Vispa smör och socker vitt och poröst. Tillsätt ägget och vispa. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Blanda yoghurt, vinäger och pastafärg (så mycket som du vill ha) i en annan skål. Rör ner yoghurtblandningen i smöret och rör om. Tillsätt mjölblandningen och rör till en slät smet. Riv i citronskal tillsist (valfritt). Fyll dina muffinsformar, 3/4 av formen, med smet och grädda i mitten av ugnen ca 8-11 min för mindre, ca 15 min för större. De ska vara torra inuti när de är klara. Låt svalna och gör under tiden frostingen.

Vispa smör vitt och fluffigt med elvisp eller i maskin ca 2 min. Tillsätt florsockret (vispa försiktigt i början, annars får du allt florsocker på dig själv) och fortsätt sedan vispa på ganska hög hastighet i ca 3 min. Häll i mjölken och vaniljen helt i slutet. Frostingen är klar när den är väldigt fluffig, len och vit i färgen. Som så här:
















































Glad Alla Hjärtans Dag!

//Matilda

4 kommentarer:

  1. Verkligen snygga! Trots att det känns lite onaturligt att äta muffins i knalliga färger så är det ändå väldigt skoj. Har gjort gröna flera gånger.

    SvaraRadera
  2. Tack! Har också gjort gröna en gång, det är ju lite kul attha färggranna muffins/cupcakes men jag håller med att det kan kännas lite onaturligt

    SvaraRadera
  3. Låter inte bara godare utan klingar bättre på nätet;) mysig blogg med massa gott:)

    SvaraRadera
  4. Det är ju bra det med, att alla förstår vad det är :)
    Tack så mycket!

    SvaraRadera