fredag 29 mars 2013

Årets påskgodis - Toffifee

Förra året gjorde jag två olika sorters påskgodis. I år bestämde jag mig för att bara göra en sort. En riktigt god sådan! Toffifee är säkert ett känt godis för de flesta. Ni vet, de där guldiga förpackningarna med goda "knappar" av kola, hasselnöt, nougat och choklad.
Min hemlagade Toffifee blev riktigt underbar god! Smakar precis som de köpta och blir lika snygga, kanske ännu snyggare. Det här var alltså ett riktigt bra val av påskgodis, och än är det ju påsk så jag rekommenderar er att testa detta! För det går dessutom riktigt snabbt att göra de här.
Receptet kommer från tidningen Hembakat.



















Hemlagad Toffifee
ca 30 st

Kola:
1 dl strösocker
1 dl grädde
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

Fyllning:
ca 30 st hasselnötter

Överdrag:
100 g nougat

Dekoration:
50 g mörk choklad

Koka upp socker, grädde, sirap och vaniljsocker. Låt kolan koka till ca 120 grader eller gör ett kulprov. Rör helst inte om under kokningen.
Rosta hasselnötterna i en varm stekpanna under kokningen tills det börjar knäppa i dem. Lägg nötterna i en handduk och gnugga bort skalen (jag hoppade över det här momentet eftersom jag inte tycker det behövs).
Häll kolasmeten i små aluminiumformar (mina hjärtformar är från Lagerhaus). Lägg en nöt i varje form och ställ formarna i kylskåpet en stund.
Smält nougaten över vattenbad eller i mikron. Lägg en klick i varje form och låt den "smälta ut". Slå formarna lite i bordet om det behövs så jämnas nougaten ut.
Låt de stelna i kylskåpet tills nougaten stelnat något. Smält den mörka chokladen över vattenbad eller i mikron och lägg en klick på nougaten. Låt de stelna helt.






















Glad Påsk!
//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar