lördag 16 mars 2013

Choklad- och lakritsbollar

Chokladbollar är en given klassiker och är säkert de första många barn lär sig att "baka" i tidig ålder. Nu har jag testat en lite "vuxnare" variant, om man kan kalla det för det, nämligen chokladbollar med lakrits i. Jag har använt mig utav lakritspulver, men det går nog lika bra med t.ex krossade lakritskarameller (turkisk peppar). Då blir det lite mer "crunch" i bollarna.
Riktigt, riktigt gott blev det i alla fall, men då måste man ju förstås gilla lakrits också. Man måste smaka sig fram till rätt mängd lakritspulver, det får ju inte heller bli för starkt. Nu hade jag ganska passlig mängd tycker jag, först kände man chokladsmaken och sen när man tuggat lite kom lakritssmaken fram.






























Choklad- och lakritsbollar:
ca 10 - 15 st (beroende på storlek)

100 g mjukt smör
1 dl strösocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
ca 2 tsk lakritspulver (eller mer)

Blanda alla ingredienser i en bunke och rulla till bollar. Rulla ev. bollarna i t.ex krossade lakritskarameller, pärlsocker, råsocker, kakao eller strössel.
Låt stelna i kylskåpet en stund och njut!






























I veckan kommer ett till recept med lakrits i, håll utkik!
Ha nu en riktigt bra lördag!

//Matilda

2 kommentarer:

  1. Det ska jag testa nästa gång jag ska göra chokladbollar, att ha i lakritspulver!!! Kan bara tänka mig hur gott det är!!

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen jättegott :)

    SvaraRadera