tisdag 19 mars 2013

Citron- och lakritspannacotta

Citron och lakrits är en perfekt smakkombination! Ville testa den smakkombinationen, så bestämde mig för att göra pannacotta till helgen. Det blir snyggt tvåfärgat och så hällde jag lite lakritssirap mellan citron- och lakritslagret så att det blev en svart rand. Visst blev det ganska snyggt!?
Lakritssirapen är inget måste, bara en "snygg detalj". Skippa det om du inte har någon sirap.
Väldigt lyckat tycker jag att det blev och gott!
Man måste bara komma ihåg att låta det första lagret stelna riktigt ordentligt före man häller på det andra  lagret. Annars blandas de båda lagrena och då får man inte den snygga "effekten". Förstås, det kan ju kanske bli helt snyggt också om det blir lite marmorerat :)
Därför rekommenderar jag att börja med pannacottan dagen före du ska bjuda de och låta det första lagret stelna över natten och sedan göra det andra t.ex på morgonen, den dag du ska äta de.

Citron- och lakritspannacotta
4 st

Citronlager:
2 dl grädde
1/2 dl strösocker
rivet skal och saft av 1/2 citron
1 gelatinblad

Lakritslager:
2 dl grädde
1/2 dl strösocker
ca 2 tsk lakritspulver (smaka dig lite fram)
1 gelatinblad

ev. lakritssirap
grädde och hackade lakritskarameller/rålakrits till garnering

Citronlager:
Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten ca 5 min. Koka upp grädde, socker och citronskal- och saft. Krama ut vattnet ur gelatinbladet och låt det smälta i grädden. Sila ev. bort citronskalen. Häll upp grädden i dessertskålar eller glas (vinglas som jag använt) och låt stelna i kylskåpet, gärna över natten.



















Lakritslager:
Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten ca 5 min. Koka upp grädde, socker och lakritspulver. Krama ut vattnet ur gelatinbladet och låt det smälta i grädden.
Häll ev. lite lakritssirap över citronpannacottan och häll sedan försiktigt på lakritspannacottan. Låt stelna i kylskåpet minst 4 timmar.



















Före du ska servera pannacottan: Vispa grädden och spritsa eller klicka på pannacottan. Grovhacka rålakrits eller hårda lakritskarameller (turkisk peppar) och strö lite över grädden.
Servera!











































//Matilda

4 kommentarer:

  1. Detta var den godaste efterrätt som jag någonsin gjort och ätit! Lovely!

    SvaraRadera
  2. Oj vad kul att du tyckte om det!! Gör mig väldigt glad :D

    SvaraRadera
  3. Mycket uppskattad nyårsefterrätt! Mångdubblade till 14 personer. Använde saltlakrits-"glassås" till mellanlagret och så la jag till en hallonspegel uppepå. Toppade med liten klick spritsad citronfromage istället för grädde och saltlakritsströssel som dekoration uppepå. Använde dock mindre lakritspulver - bara 4 tsk på 14 p (7 dl grädde i lakritsdelen) och tyckte det blev bra smak av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att det var uppskattat! Låter gott med både hallonspegeln och citronfromagen uppepå, på nyår ska man ju lyxa till det lite! :)
      Det är förstås helt enligt smak, jag själv gillar rätt stark lakritssmak.

      Radera