måndag 27 maj 2013

Iste med citron och mynta

Iste är en av de bästa dryckerna på sommaren tycker jag. Det är så svalkande och gott i värmen. Iste från butiken är inte alls gott, alldeles för sött för min smak, fast jag i och för sig gillar ganska söta saker... I min variant av iste har jag bara i några msk socker, det behöver inte vara massvis med socker i tycker jag. Det blir friskt och syrligt med några msk.
Jag hade i hackad färsk mynta, citronskivor och rabarberbitar. Tänkte det skulle bli gott med rabarber i, men man kände inte alls av rabarbersmaken så det kan lika bra lämnas bort. Sedan går det att variera smaken på istet beroende på vilken tesort man använder sig av. Jag använde klassiska Earl Grey, min favorit, men det är säkert gott med någon frukt- eller bärsmak också. Välj ditt personliga favoritte helt enkelt!




















Iste med citron och mynta:
1 kanna

1 liter varmt (kokande) vatten
3 påsar Earl Grey (eller någon annan tesort)
2 - 3 msk strösocker
1/2 citron, skivad och några msk citronsaft
färsk grovhackad mynta




















Koka 1 liter vatten i en kastrull eller i tekokaren. Häll vattnet i en skål och lägg i tepåsarna. Låt dra i ca 5 min. Det får inte bli för beskt.




















Tillsätt sockret och rör om tills sockret löst sig i vattnet. Hacka myntan grovt och skär citronen i skivor. Pressa i citronsaften och lägg i myntan och citronskivorna. Låt stå och svalna i rumstemperatur.





















Häll upp istet i en kanna, sila bort myntan och citronskivorna om du vill. Förvara i kylskåp. Iste ska vara kallt när det serveras och det ska gärna serveras med några isbitar.




















//Matilda

3 kommentarer:

  1. Dela med dig av din bästa matupplevelse och ta chansen att vinna den grymma guiden Explore Food som innehåller matupplevelser till ett värde av 20 000 kr! :)
    http://adaras.se/2013/may/tavling-vinn-upplevelseboken-explore-food.html#comment

    SvaraRadera
  2. Älskar detta recept och använt det 2 gånger nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men vad kul att du gillade det!! :D

      Radera