torsdag 9 maj 2013

Nyttig äppelpaj

Har ni sett att jag har ändrat min bloggdesign helt! Blev riktigt nöjd själv, vad tycker ni? Kommentera gärna för det är kul med lite feedback av er läsare.

Ja, nu är jag inte en sådan person som direkt tänker på om det är mycket kolhydrater i maten och om jag äter nyttigt hela tiden och så. Det är ju bra att äta nyttigt och mångsidigt och förstås gör jag ju det, men man ska inte tänka på det hela tiden! Man måste ju unna sig något gott och sött ibland :)
Det finns ju ändå väldigt många personer som äter LCHF så här kommer ett recept på en nyttig äppelpaj för de och alla andra som vill äta lite nyttigt ibland. Man kan ju äta flera bitar när man vet att det är nyttigt och sockerfritt!




















Nyttig äppelpaj:

Smet:
1/2 dl olja (ryps eller solros)
1/2 dl kokosnötsmjöl
1 dl havregryn
1 1/2 msk sukrin eller stevia
1 ägg
1/2 msk fiberhusk

2 - 3 äpplen
kanel

Sätt ugnen på 225°c.
Blanda ihop alla ingredienser till en slät smet. Låt stå och dra i några minuter, fiberhusket gör att den tjocknar lite.
Skala ev. och klyfta äpplena. Lägg i en pajform och pudra över kanel. Bred på smeten på äpplena. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.



















Sockerfri vaniljsås:

2 dl vispgrädde
2 äggulor
1/2 - 1 tsk vaniljulver eller 1/2 vaniljstång

Koka upp 1 dl av grädden tillsammans med vaniljen. Vispa äggulorna och slå över den varma vaniljgrädden. Vispa ihop och häll tillbaks i kastrullen. Låt sjuda på spisen under ständigt omrörning tills den tjocknar. Ta ifrån plattan och låt svalna. Vispa upp den resterande (1 dl) grädden och rör ner i den avsvalnade såsen. Rör försiktigt så att den blir fluffig.







//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar