söndag 30 juni 2013

Kokos- och tranbärskakor

Kokos och tranbär... det är en riktigt god smakkombination, men som alla kanske inte vet om. Jag har i alla fall upptäckt den och älskar den!
Jag har alltid varit och antar att jag alltid kommer vara en riktig kokosälskare. Älskar smaken av kokos i desserter, kakor, tårtor, i saltig mat, i frukosten... överallt.




















Jag blev sugen på att baka en dag och ville självklart använda kokos. Först tänkte jag på hur gott det skulle vara med kokostoppar och hur länge sedan det var jag åt sådana. Sen insåg jag att det inte fanns tillräckligt med kokosflingor hemma. Då fick det bli lite improvisation och jag kom på dom här smarriga kakorna. Dom blir knapriga på kanten och mjuka i mitten, man kan säga att det är en blandning av cookies, sockerkaka och kokostoppar. Vad det än är, goda är dom!




















Kokos- och tranbärskakor:
ca 7 st medelstora kakor

75 g mjukt smör
3/4 dl strösocker
1 ägg
ca 2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl kokosflingor
1/2 dl torkade tranbär

Sätt ugnen på 175°c. Vispa ihop smör och socker, mjukt och pösigt. Tillsätt ägget och vispa lite till. Blanda ihop mjöl, bakpulver och kokosflingor och rör ner i smöret. Tillsätt till sist de torkade tranbären och blanda till en slät deg. Degen ska vara lite kladdig.
Låt degen stå i kylskåpet en stund (om du har tid, annars kan man skippa detta moment). Klicka sedan ut kakor på en plåt. Jag använde mig utav en glasskopa (men det måste då vara en glasskopa med fjäder), då får man jämna och lika stora kakor.




















Man kan även t.ex klicka ut kakorna med två matskedar, rulla bollar utav degen med mjölade händer eller rulla in degen i plastfolie och skära skivor av degrullen. Platta ut kakorna lite.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.








































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar