måndag 15 juli 2013

Temavecka: Blåbärs energibollar

Jag har börjat experimentera ganska mycket med lite nyttigare saker om man säger så, på den senaste tiden. T.ex har jag gett er recept på jättegoda dadelbollar och aprikosbollar. Det är sådant som man kan ta om man känner sig lite hungrig, till mellanmål eller om man känner sig lite sötsugen. Bra och gott, men ett nyttigare alternativ. Tänkte att det väl borde gå att göra sådana goda bollar med färska blåbär i. Det gick, men tyvärr hade jag inte någon sorts nötter hemma. Då fick det bli lite improvisation och jag fick ta lite olika saker, vad jag hade hemma för tillfället. Torkade aprikoser som sötma och "bindningsmedel", lite kakao, kokosflingor och sådant. Jag tycker i alla fall att bollarna blev riktigt goda. Jag tror det är lite så att man måste tycka om "nyttigheter" för att tycka om dom här bollarna. Det är ju ändå en lite speciell smak, inte som vanligt godis :)




















Blåbärs energibollar:
ca 6 st bollar

4 st (1 näve) torkade aprikoser
1 dl färska blåbär
1 msk kakao
1 msk kokosflingor
1/2 msk kokosnötsmjöl
3/4 dl havregryn

Mixa de torkade aprikoserna till en klibbig massa. Tillsätt resterande ingredienser och mixa tills det är slätt. Rulla bollar utav massan och låt stelna lite i kylskåpet. Det är lite kladdigt, så man kan gärna använda ett par plasthandskar när man ska rulla bollar. Om man vill kan man rulla bollarna i kokosflingor.





















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar