torsdag 11 juli 2013

Temavecka: Blåbärsscones

Scones + bär är en riktigt bra kombination. Man borde egentligen experimentera med lite olika bär. Skulle säkert också passa med t.ex hallon och/eller jordgubbar. Förra året testade jag en annorlunda kombination, scones med rabarber. Överraskande gott!




















För några dagar sen testade jag med färska blåbär i sconesdegen. Riktigt gott det med. Jag åt mina med smör och ost, fast jag borde faktiskt ätit dom med lite blåbärsmarmelad kom jag på efteråt.
Scones är bra till frukost, för det mättar ju ganska mycket, så jag tycker ni ska testa det här av er blåbärsskörd.





















Blåbärsscones:
ca 6 st medelstora scones

2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl eller dinkelmjöl
1 nypa salt
1 tsk bakpulver
(1 msk råsocker)
50 g smör
1 dl mjölk
ca 1 dl färska (eller frysta) blåbär

Sätt ugnen på 225°c. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Tärna smöret och nyp ihop med mjölet till en smulig deg. Tillsätt mjölken och rör om. Rör försiktigt ner blåbären så att dom fördelas jämnt i degen. Rulla bollar utav degen eller klicka ut med två skedar på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.





















//Matilda

2 kommentarer:

  1. Scones är en så himla underbar uppfinning! Både praktiskt och jättegott. Jag gjorde med saffran härom morgonen, mycket bra det också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det! Supergott :) Oj, saffran i lät ju inte dumt det! Får kanske prova någon julfrukost.

      Radera