lördag 14 september 2013

Nyttig äppeltårta

Den här äppeltårtan gjorde jag redan för en månad sedan men först nu får ni receptet. Men jag lovar, ni kommer älska den, så jag tycker verkligen ni ska ta och testa den här tårtan.
Det är alltså en nyttig variant på tårta. Som botten är det "raw botten" kan man säga gjord på nötter, frön och torkad frukt. Fyllningen är rivet äppel och istället för grädde är det turkisk yoghurt smaksatt med kanel och kardemumma. Perfekta smaker till äppel.
När jag smakade en bit på tårtan måste jag direkt ha en till för den var verkligen överraskande god kan jag säga er!





















Inspiration fick jag från Allers, men jag har gjort eget recept.
Jag använde en form som är 18 cm i diameter. Om du använder en större form, förstora receptet en aning.





















Nyttig äppeltårta:

Botten:
10 torkade aprikoser
6 torkade, kärnfria dadlar
1/2 dl mandel
3/4 dl kokosflingor
1/2 dl linfrön
1/2 tsk vaniljpulver
2 msk kallt kaffe
1/2 dl havregryn

Fyllning:
ca 7 små äppel, rivna
1 msk vatten
1 tsk citronsaft
1 tsk honung

Topping:
2 - 3 dl turkisk yoghurt
1/2 tsk malen kanel
1/2 tsk (grov)malen kardemumma

Mixa ihop alla ingredienser till bottnet i en mixer. Det ska bli en slät massa utan stora bitar av mandlar i. Lägg ett bakplåtspapper i bottnet på formen och tryck ut massan. Låt stå i kylskåpet under tiden du gör resten till tårtan.
Skala ev äpplena, kärna ur och grovriv dem. Lägg i en kastrull med vattnet, citronsaften och honungen. Låt koka några minuter tills vattnet försvunnit och äpplet blivit mjukt. Låt svalna en stund.

Lägg äppelrivet på bottnet. Blanda ihop yoghurt med smaksättningen i en skål. Bred på så att det blir jämnt. Pudra över lite kanel. Låt stå i kylskåpet till servering.





















//Matilda

1 kommentar:

  1. Agneta utanför Piteå skriver att
    ......Den såg god ut och verkade sååå nyttig. Ska verkligen prova i morgon. TACK för Din fina blogg, läser då och då och njuter alltid.

    SvaraRadera