lördag 21 december 2013

Julkalender 2013 - Lucka 21




I dagen lucka hittar vi ett släktrecept som gjorts länge länge i flera generationer. Och något som jag nästan varje jul brukar göra med min farmor. Helt vanliga tryfflar, fast de är lite speciella. Om man tänker på nutidens tryfflar är de ju gjorda av grädde och choklad, men dessa är gjord av bl.a (hör och häpna) ägg, kokosfett och kakao.
På grund av kokosfettet blir ju konsistensen lite speciell, kanske lite som ischoklad. Fast om du gillar ischoklad och vill testa något nytt till jul - testa det här! :)






Farmors tryfflar:

1 ägg
1, 2 dl florsocker
0,6 dl kakao
1 tsk vaniljsocker eller 1/2 tsk vaniljpulver
200 g kokosfett

blandning av ca 50/50 strösocker & kakao

Vispa ägg, florsocker och kakao fluffigt.






























Smält fettet på spisen på svag värme. Smaksätt äggvispet med vanilj och häll sedan ner det smälta fettet, lite i taget, under omrörning. Rör tills tryffeln tjocknat och blivit spritsbar i konsistensen. Det går snabbast om du lägger ner bunken i kallt vattenbad och rör om hela tiden.





























Lägg tryffeln i en spritspåse med tyll. Lägg upp papperformar på en bricka, strö i lite socker/kakaoblandning i formarna och spritsa sedan tryffel på.





























Avsluta med att strö på lite mer socker/kakaoblandning. Låt stelna i kylskåpet och förvara i kylskåp eller frys (de kan ätas frysta).
































//Matilda

2 kommentarer:

  1. Hej Matilda. Ibland kikar jag in på din blogg, och jag tycker du verkar duktig och ambitiös. Jag inspireras av att se en ung kvinna så fylld av passion för sitt intresse, men det är inte förrens nu jag har provbakat något av dina verk. Nu måste jag bara få säga tack så mycket för världens bästa, jag överdriver inte, brownierecept. De som du hade under lucka 17 bakade jag till min dotters födelsedag och jag är sjukt imponerad. Helt fantastisk konsistens och smak. Suveränt recept. Det enda jag gjorde annorlunda var att ha vit blockchoklad med citronsmak och det fungerade bra mot pepparkakssmulet.

    SvaraRadera
  2. Åh, tack så hemskt mycket! :D Blir så glad av det du säger, tack!!
    Vad kul att du gillade brownien, det är ett superrecept, verkligen :)

    SvaraRadera