måndag 23 december 2013

Julkalender 2013 - Lucka 23












Idag är det dan före dopparedan och åh vad spännande det är! Imorgon är det den stora dagen och jag har längtat så hemskt länge! Är så glad man kan bli :)

Som den näst sista luckan i det här årets julkalender ger jag er receptet på rocky road (repris). Det är ett julgodis jag gjort flera år i rad nu för jag älskar verkligen det! Supergott! En av de bästa sorterna jag vet.































Jag brukar alltid blanda mörk- och mjölkchoklad (50/50) så att det inte blir alldeles för mörkt. Och så brukar jag alltid blanda i marshmallows, dumlekolor och salta jordnötter. Det är min enkla, men mycket goda variant. I år tillsatte jag även rivet skal av en apelsin vilket gav det lilla pricket över i:et!

Rocky road:

200 g mörk choklad
200 g mjölkchoklad
1 påse Dumle
1/2 påse salta jordnötter
10 stora marshmallows, klippta i små bitar
(rivet skal av 1 apelsin)

Smält de båda chokladsorterna över vattenbad eller i mikron. Dela dumlekolorna och klipp marshmallowsen. Blanda ihop alla ingredienser + rivet apelsinskal om du vill. Häll upp i aluminiumformar eller en form klädd med bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåpet och skär sedan fyrkantiga bitar.

































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar