tisdag 24 december 2013

Julkalender 2013 - Lucka 24












Idag är det alltså julafton! Jag kan verkligen inte tro det, det har ju gått så himla snabbt det här året och jag har hunnit baka massvis med gott.
Men nu är det som sagt julafton så jag kan bara säga till er läsare; Ha en riktigt GOD JUL!! Och ät mycket sött och gott :)

Som det sista receptet i julkalendern ger jag er chokladdoppad mintkola som är min sista julgodissort jag serverar idag. Supergott med kombinationen av mint och mörk choklad och kola.. ja, det är ju alltid kola. Man kan ju bara älska kola!





Chokladdoppad mintkola:

100 g smör
2 dl grädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
15 - 20 droppar pepparmyntsolja

200 g mörk choklad
krossade polkagrisar

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt grädde, socker och sirap och låt koka i 15 - 30 min. För att veta om kolan är klar - gör ett kulprov. Häll upp kolan i en form klädd med bakplåtspapper och låt stelna. Klipp eller skär i så stora bitar du vill ha. Smält chokladen över vattenbad eller i mikron. Doppa kolabitarna i chokladen, lägg på en bricka med bakplåtspapper och strö på lite polkagriskross. Låt stelna.































//Matilda

GOD JUL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar