söndag 19 januari 2014

Nougatsnurror

Nougat är något jag verkligen älskar!! Eftersom det inte finns stora förpackningar (bara 50 g-stänger) här i Finland köper jag alltid nougat med mig från Sverige så man har hemma :) Nu hade jag ännu kvar en bit och då tänkte jag ju att man måste baka något gott med det. De här kakorna hade jag haft som en idé i huvudet ett tag och kände bara att jag måste "förverkliga" min idé, vilket visade sig bli jättebra! De här nougatsnurrorna, som jag kallar de, blev verkligen riktigt goda med mycket nougatsmak och riktigt knapriga. Perfekt!































Här får ni också receptet;

Nougatsnurror:

2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
75 g kallt smör
1 äggula

mjuk nougat (ca 75 g)














Sätt ugnen på 200°c. Blanda ihop alla ingredienser (förutom nougaten) till en fast deg för hand eller med assistent. Låt stå i kylskåpet en stund.














Låt nougaten stå i rumstemperatur lite för användning att den hinner bli lite mjuk. Kavla ut nougaten till en platta mellan plastfolié. Kavla även ut mördegen till en platta.














Lägg nougaten på degplattan och dra bort plastfoliét. Rulla ihop till en fast rulle, men försiktigt för den kan spricka! Skär kakor av rullen, ca 1/2 cm tjocka. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Låt kallna.






























//Matilda 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar