lördag 1 februari 2014

Choklad- och jordnötsbollar & dadel- och kokosknappar

















Lördag, vilket betyder Melodifestivalspremiär!

Jag tänkte att vi börjar med lite nyttigare godis till första deltävlingen som man kan äta med gott samvete :) Jag älskar sådant här sorts godis, med dadlar, kokos, havregryn osv. som mixas ihop! Något av en favorit för mig. Fast det inte innehåller något socker (bara av dadlarna) så är det toppengott, vilket bevisar att det faktiskt inte måste vara strösocker i allt för att det ska smaka.

Jag har gjort två olika sorter till ikväll. En med mörk choklad och jordnötssmör och en med dadlar, kokosflingor och mörk choklad. Riktigt goda båda två som rekommenderas att testa.






























Choklad- och jordnötsbollar:
fick ut 12 små bollar

1 dl havregryn
3 dadlar (urkärnade) (jag använder mig utav mjuka, torkade men färska går också bra)
2 stora msk jordnötssmör (utan socker) (jag har urtekrams ekologiska jordnötssmör som enligt mig är den bästa)
60 g mörk choklad (spara 30 g till garnering)
en skvätt vatten

Lägg alla ingredienser i en mixer och mixa ihop till en slät massa som går att rulla till bollar. Det ska vara så mycket vatten att massan går ihop. Rulla små kulor och låt stå i kylskåpet en stund. Jag gjorde mina kvällen före. Smält resterande choklad över vattenbad eller i mikron och ringla chokladen ovanpå bollarna. Låt stelna i kylskåpet.

Dadel- och kokosknappar:
fick 11 st

8 dadlar (urkärnade, färska eller mjuka torkade)
1 dl kokosflingor
1 msk smält kokosolja
1/2 krm vanijpulver

ca 50 g mörk choklad
lite lite rypsolja

kokosflingor

Lägg alla ingredienser i en mixer förutom chokladen och mixa till en massa som har en lite klibbig, fast konsistens. Utav massan, forma avlånga små bitar, rulla till bollar eller gör som jag för att få "knappar"; ta lite av massan, rulla till en boll och tryck ut i en minimuffinsform och banka ur den. Tadaa - så har du små knappar!
Låt stelna i kylskåpet en stund. Här gjorde jag också de kvällen före.
Smält chokladen tillsammans med en aning olja över vattenbad eller i mikron. Doppa knapparna i chokladen så de täcks helt, strö på lite kokosflingor och låt sedan stelna i kylskåpet på ett bakplåtspapper.































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar