söndag 16 mars 2014

Petit choux

Petit choux är något jag alltid tyckt om, men som jag faktiskt aldrig testat att göra själv. Har sett på matprogram där de misslyckats med sina smetar och varit "rädd" för att testa själv.. Förra veckan tänkte jag ändå att jag borde ta och testa och ja, inte var det ju svårt! Gick väldigt enkelt att göra smeten och tog inte alls länge att svänga ihop. Så, petit choux ska jag absolut göra flera gånger.
Den här gången fyllde jag dem med salt fyllning, nämligen mögelostkräm vilket jag älskar. Nästa gång får det nog bli något sött, kanske till våren nu med lemon curd och jordgubbar?





Receptet på petit choux kommer härifrån.

Petit choux:
ca 24 st små

2 dl kallt vatten
75 g smör
2 dl vetemjöl
3 ägg
en nypa salt

Sätt ugnen på 200°c. Koka upp vatten och smör i en kastrull så att smöret smälter helt. Vispa i mjöl och vispa tills smeten släpper från bottnet. Låt smeten svalna något och vispa ner ett ägg i taget och tillsätt en nypa salt. Fyll en spritspåse (med stjärntyll) med smeten och spritsa ut petit-chouerna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen, 15 - 20 min, tills petit-chouerna känns lätta och luftiga. Låt svalna på galler.

Mögelostkrämen gjorde jag genom att blanda crème fraîche med mosad mögelost. Det får gärna vara rätt mycket av osten.































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar