måndag 28 april 2014

Farmors mjöd

Jag och min farmor har en årlig tradition där vi tillsammans brukar laga en stor sats med mjöd, passligt till valborg och första maj. Något vi gjort länge nu. Och min farmors mjöd, det är den absolut godaste!!

Mjöd heter sima på finska och det är något vi här i Finland dricker under vappen och första maj i mängder. I princip kan man säga att det är sockervatten med jäst i, men det kanske inte låter så gott det.. Men jag lovar er, det är supergott! :) Eller ja, jag tror det är väldigt delad mening om mjöden. Antingen älskar man det eller så avskyr man det. Jag är då den som älskar det.

Det här receptet ger många flaskor, 6 - 7 flaskor skulle jag gissa på så man kan ge bort eller dricka upp allt själv om man vill. Men se till att ändå inte ha mjöden i kylskåpet alldeles för länge, för tillslut börjar det ju jäsa lite och blir lite alkoholhaltigt och inte så gott..!







































Mjöd serveras helt kall och gärna en sockrig munk till.
Om du blev sugen på att laga börjar det bli lite bråttom till den här första maj, men nästa år kan man testa! Annars blir det bara lite senare mjöd, först till efter första maj.

Farmors mjöd:
6 - 7 flaskor

10 l vatten
1 kg strösocker
500 g farinsocker
2 citroner
en liten bit jäst, lite större än en ärta

strösocker
russin

Skölj citronerna väl och skala bort skalet (endast det gula) med en potatisskalare. Ta bort det mesta vita med en liten kniv och skiva sedan citronerna i skivor.
Värm upp vattnet. När det är varmt kan man lägga i citronerna samt båda sockersorterna.
Rör om lite så sockret smälter och låt vattnet koka upp.








































Ta kastrullen från plattan och låt sockervattnet svalna till 37°c. Då är det dags för jästen. Smula i jästen och låt det sedan kallna helt med lock på. Låt det stå över natten.




Dagen efter: Sila upp citronskivorna och skalen. Ta fram det flaskor du ska ha och häll i socker på bottnet, 2 - 3 tsk/flaska. Lägg även i några russin. Häll upp mjöden på flaskorna med hjälp av en tratt.









































Skruva på korken, inte helt spänt utan bara att det börjar "ta emot". Låt mjöden stå första natten i rumstemperatur. Lägg sedan flaskorna i kylskåpet eller på något kallare ställe. Mjöden är klar när russinen flytit upp till ytan.































(förlåt för lite sämre iPhone-bilder men hade just då ingen kamera till hands och ville ändå visa de olika momenten)

//Matilda

5 kommentarer:

  1. Hej Matilda,

    jag är en tysk kvinna som vill gärna prova att göra sima. Ska jag också använda plastflaskor? Eller måste det vara glasflaskor att det fungera? Tack för din tipps!
    Mvh,
    Christina

    SvaraRadera
  2. Fungerar med vilket som, men ska man vara traditionell ska man väll använda glas?

    SvaraRadera
  3. Absolut, det är ju klart finast att använda glasflaskor, men i brist på annat går ju plastflaskor lika bra! :)
    Dessutom har glasflaskor oftast patentkort vilket kan göra det lite svårare eftersom man inte då kan stänga den helt utan måste fixa och trixa med ett gummiband för att få korken att vara lite på "glänt". I det fallet är plastflaskor mycket lättare att använda.

    SvaraRadera
  4. Hej Matilda ! Kul att jag hittade till din blogg ! Min mamma, som kommer från Tjärlax i Finland, gjorde alltid mjöd till valborg. Hon är nu borta sedan många år. Jag har letat efter ett recept som skulle kunna vara den mjöd som hon alltid gjorde och nu tror jag att jag hittat det! Tack !
    Mvh,
    Viola

    SvaraRadera
  5. Det här är åtminstone det helt klassiska mjödreceptet som de flesta använder sig utav så det kan bra vara samma som din mamma gjorde! Om du testar någon gång, berätta gärna hur det blev! :)

    SvaraRadera