torsdag 12 juni 2014

Nöt-crémesfyllda chokladbollar

Nöt-créme, hur gott är inte det!? Kan tänka mig att det är en rätt delad mening om just nöt-créme, antingen gillar man det eller så inte. Jag gillar då det, men tyvärr finns inte det att få tag på i Finland vilket är hur synd som helst. Brukar köpa med mig lite hem när jag kommer till Sverige ibland.





Fast det är gott kan man inte äta så mycket, en påse brukar räcker, men att använda dom till godis och bakverk. Det är en bra grej! Därför gjorde jag en sats med helt vanliga chokladbollar igår och fick den smarta idéen att fylla dom med just nöt-créme. Mums! Chokladigt och gott med en god hasselnötssmak. Om du inte har någon nöt-créme hemma eller bara inte tycker om det går det ju också bra med ex. nutella! Hasselnötter även i det :)




Nöt-crémesfyllda chokladbollar:
ca 15 st

100 g mjukt smör
3/4 dl strösocker
3 dl havregryn
3 msk kakao
2 - 3 msk kallt kaffe

ca 3 påsar nöt-créme

hackade mandlar eller hasselnötter

Blanda ihop smör, socker, havregryn, kakao och kaffe till en kladdig men fast smet. Rulla till medelstora bollar. Lägg nöt-crémen i en spritspåse med smal, rund tyll. Tryck ett hål i chokladbollen med lillfingret och spritsa in lite nöt-créme. Rulla ihop så hålet täcks. Gör samma sak med alla chokladbollar. Rulla bollarna i hackade nötter. Låt stelna lite i kylskåpet och servera. Förvara chokladbollarna i kylskåpet.






























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar