söndag 6 juli 2014

Chokladrulltårta med jordgubbssmörkräm

Rulltårta - en verklig klassiker. Och så gott det är med rulltårta! Jag varken äter eller bakar rulltårta ofta, väldigt väldigt sällan blir det, så när man väl bakar är det så himla gott med en bit.
Det blir ju så, att jag tycker om att testa en massa nytt och komma på nya recept och inte bara baka klassiska bakverk och smakkombinationer som redan funnits hur länge som helst.

Här har jag nu bakat rulltårta med smak av choklad och jordgubb. Bästa kombon!
Jag hade "dubbelfyllning" kan man säga, först ett tunt lager med jordgubbsmarmelad. Sedan på det smörkrämen med smak av jordgubb. Mycket gott! Men förstås räcker det också med enbart smörkrämen. Lika gott blir det för det :)




Om det ser ut som att smörkrämen skulle skära sig lite och inte går ihop helt efter att du tillsatt äggulan mot slutet, bara fortsätt blanda. Tillslut går den ihop och blir slät och fin. Så ha tålamod och ge inte upp direkt.

Chokladrulltårta med jordgubbssmörkräm:

3 ägg
1 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
ca 2 msk kakao
1/2 dl mjölk

Sätt ugnen på 250°c. Vispa ägg och strösocker riktigt vitt och pösigt. Vispa i flera minuter, ju längre desto bättre. Jag vispade säkert i 4 - 5 min. Blanda ihop mjöl, kakao och bakpulver i en skild skål. Rör ner det med lätta tag i äggvispet. Tillsätt till sist mjölken och rör om till en slät smet. Häll ut smeten i en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 5 min. Stjälp upp rulltårtan på ett sockrat bakplåtspapper när den kommer ut ur ugnen och dra bort pappret från undersidan. Om det har fastnat, fukta pappret med lite vatten så går det lättare.

Jordgubbssmörkräm:

100 g mjukt smör
ca 2 dl florsocker
1/2 krm vaniljpulver
ca 1/2 dl jordgubbsmarmelad
1 äggula

Vispa smör, florsocker och vanilj vitt och fluffigt. Tillsätt marmeladen och vispa snabbt ihop så marmeladen blandas i allt smör. Tillsätt till sist äggulan och rör snabbt ihop till en slät smörkräm.

Bred ut smörkrämen på det avsvalnade bottnet och rulla ihop från långsidan till en fast rulle. Rulla in rulltårtan i ett nytt bakplåtspapper och lägg i kylskåpet en stund. När smörkrämen stelnar blir det mycket enklare att skära snygga bitar.































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar