söndag 20 juli 2014

Två Mariehamnstips

Har du varit på Åland någon gång? Om inte, har du missat något! Åland är så så underbart vackert och mysigt och fint och allt man kan tänka sig. Speciellt då på sommaren, det är då man borde besöka Åland. På vintrarna kan det ju också vara mysigt med julmarknad osv, men sommaren är ändå den bästa tiden. Åland tillhör ju Finland så när jag är där är jag i samma land men det känns verkligen inte som jag skulle vara i Finland, just för att det är så annorlunda. Känns mycket mer som man skulle vara i Sverige faktiskt.
Att besöka Mariehamn är ju förstås självklart! Det är där det finns alla butiker, gågatan, alla restauranger osv.

Därför tänkte jag tipsa er om två stället i centrala Mariehamn som är värda ett besök. Tipsade redan igår om dom här två ställena på min instagram, men för er som inte följer eller har instagram kommer tipsen här;

Tips 1 - Bagarstugan Café & Vin (på Ekonomiegatan)
Ett mysigt och fint café med ute- och inneservering. Inrett i gammaldags stil med gamla soffor, bord och stolar. Svartvita fotografier på väggarna. Man kan äta en lättare lunch där, bl.a sallad och smörgåsar. Om man är sugen på sött finns där bl.a bullar och stora tårtbitar att välja mellan. Tårtbitarna skärs upp i kassan först vid beställning vilket jag gillade!
Verkligen värt ett besök om man vill ha en mysig (och god!) caféupplevelse.






Tips 2 - Bakfickan i Sittkoff Gallerian
Om du älskar bakning och gillar att köpa bakningssaker är det här paradiset för dig! En rätt så liten butik full med underbara bakningsprylar. Kitchen Aids och tillbehör, muffinsformar, blomutstickare, pralinformar, pastafärger, bakböcker, candy melts, cake pops - tillbehör, tyllar, tårtfat.. Ja, allt du kan tänka dig! Helt. Underbart.








































Och ett tips till!
Tips 3 - Nautical (vid Ålands sjöfartsmuseum och museifartyget Pommern)
Bästa restaurangen på Åland enligt många! Jag har hittills bara varit på deras sommarterass som är två år gammal och som öppnar varje år i juni. Där är fint att sitta precis vid vattnet och äta. Goda sallader har dom! Högst upp i byggnaden finns själva restaurangen året om, där det serveras á la carte mat.
































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar