fredag 31 oktober 2014

Halloweenkakor

Idag är det halloween (i USA åtminstone) och inte för att jag brukar fira halloween så hemskt mycket, men brukar ändå vilja baka något "halloweenigt" varje år. Har bl.a bakat kakmonster, chokladspindlar, spökmaränger och vampyrkakor och recept på allt finns här på bloggen.































I år gjorde jag dessa gravstenskakor fyllda med nutella. Fast dom kan ju fyllas med vad du än gillar! Själva kakreceptet är ett av mina favoriter, vaniljkakor utan bakpulver, som är perfekt att använda om det är kakor man inte vill ska flyta ut utan ska hålla formen under hela gräddningen. Och det gör dom här, det gör det här receptet så himla bra. Dessutom har dom ju god vaniljsmak!

Halloweenkakor / Gravstenskakor:

ca 12 st dubbla kakor
(1/2 sats)

50 g strösocker
50 g florsocker
1/2 krm vaniljpulver
1 ägg
225 g mjöl
100 g smör
svart pastafärg (eller kakao går också)

Fyllning:
nutella

Dekoration:
smält vit choklad eller vit glasyr (florsocker + vatten)

Rör ihop alla ingredienser snabbt i en matberedare eller i en assistent. Låt degen stå i kylskåpet minst en timme.
Sätt ugnen på 170°c. Kavla ut degen på mjölat bakbord och ta ut kakor med kakmått eller en pappersbit som är gravformad. Lägg kakorna på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min, kakorna är klara när dom börjar få lite färg i kanterna. Låt kakorna kallna.
Dela upp kakorna två och två. Bred på nutella på en kaka och lägg på den andra. Gör likadant med resten av kakorna. Skriv R.I.P på kakorna med choklad eller glasyr. Låt stelna.




























//Matilda

2 kommentarer:

  1. Gott det ser ut!

    Ska ha en liten julkalender på min blogg med länkar till bakbloggar varje dag. Jag ska även provbaka något från varje bakblogg. Är det okej om jag länkar till din blogg?
    /elvafika.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Absolut, det går hur bra som helst!
    Vilken kul idé det låter som :)

    SvaraRadera