måndag 6 oktober 2014

Pumpascones med torkade tranbär

Jag har helt snöat in mig på pumpa. Det är ju så grymt gott i alla sorters bakverk och bröd! Det senaste jag gjorde med pumpa var dessa underbara scones som blev min frukost imorse. Med både syrliga och söta tranbär och knapriga frön blev dom bara så lyckade.
Receptet hittade jag hos lilla matdériven (som förövrigt har en massa finfina recept!), men har ändrat några saker i recept som att jag använde olja istället för ghee, solrosfrön istället för pumpakärnor, fullkornsvetemjöl istället för dinkelmjöl och honung istället för lönnsirap. Receptet skriver jag ändå i originalform.




Pumpascones med torkade tranbär:
8 st

5 dl siktat dinkelmjöl
2 1/2 dl pumpapuré
50 g ghee, smält
1 msk chiafrön
1 msk lönnsirap
1/2 dl rostade pumpakärnor
1/2 dl torkade tranbär
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1/2 tsk kanel
1/4 tsk salt

Sätt ugnen på 180°c.
Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt pumpakärnor och tranbär och blanda väl.
I en annan skål, rör ihop pumpapuré, ghee och lönnsirap. Häll ner de blöta ingredienserna i de torra. Blanda ihop försiktigt med dina fingerspetsar tills du får en klibbig deg. Överarbeta inte degen.
Mjöla ett bakbord. Häll ut degen på bordet och forma den till en stor rund och platt puck, ca 5 cm tjock. Dela pucken i åtta tårtbitar med hjälp av en kniv. Lägg bitarna på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min eller tills sconesen fått fin färg och är genomgräddade. Låt svalna ett par minuter och servera.































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar