måndag 1 december 2014

Chocolate Peppermint Cookies

Idag är det äntligen första december, som jag längtat! Att få lyssna på julmusik, att få julbaka, äta julmat och julgodis, dricka julmust och allt annat som hör julen till (har iofs gjort mycket av det här sen långt tillbaks eftersom jag inte kunde hålla mig, hehe).

I år planerade jag ju att ha en julkalender på nytt, precis som förra december, men har tyvärr inte haft så mycket tid att jag skulle ha hunnit baka en massa nytt så jag skulle kunna få 24 luckor.. Men ingen fara! Har flera goda recept på lager så jag kommer ändå posta en hel del här fram till jul.





Det första receptet är stora, sega cookies med mintsmak och polkagrisbitar i.
Polkagrisar är något jag alltid förknippat med julen och så är dom ju så fina. Har använt dom både i kakorna och ovanpå kakorna och det är en härlig mintsmak som gifter sig bra med chokladen.
Verkligen kalasgoda!!

Chocolate Peppermint Cookies:
ca 8 stora (eller ca 16 mindre)

ca 30 g mörk choklad
100 g smör, mjukt
1 dl strösocker
1 - 2 krm pepparmyntsolja
1 ägg
2 dl vetemjöl
1/4 dl kakao
1 nypa salt
1/2 tsk bakpulver
3/4 dl krossade polkagrisar

Till dekoration:

50 g mörk choklad
ca 1/2 dl krossade polkagrisar

Sätt ugnen på 175°c. Smält chokladen i mikron eller över vattenbad. Vispa smör, socker och pepparmyntsolja fluffigt och tillsätt sedan den smälta chokladen. Tillsätt ägget och vispa ihop. Blanda den torra ingredienserna i en skild skål och rör ner dem i smöret. Tillsätt till sist de krossade polkagrisarna och rör om till en slät smet. Klicka ut 8 eller 16 bollar (med hjälp av två skedar eller en glasskopa) på en plåt klädd med bakplåtspapper. Tänk på att ha mellanrum mellan kakorna, annars flyter dom ihop! Grädda i mitten av ugnen 10 - 12 min. Låt svalna på plåten.
Smält under tiden chokladen i mikron eller över vattenbad. Bred ut choklad på halva sidan av kakorna och strö sedan över krossade polkagrisar. Låt chokladen stelna.






























//Matilda

1 kommentar:

  1. Hallå där!

    Missa inte årets julkalender hos Drömmen om 11 barn, nya tävlingar VARJE DAG fram till julafton. Första adventstävlingen pågår tom söndag, dagens till midnatt and so on. Vid midnatt börjar nästa.

    Kram Annika
    http://blogg.alltforforaldrar.se/drommenom11barn

    SvaraRadera