onsdag 14 januari 2015

Carobgranola

Vem gillar inte hemgjord granola eller müsli till frukost? Slår verkligen all köpe-granola! Om du aldrig testat att laga din egna granola tycker jag verkligen du ska testa med detsamma. För du kommer inte bli besviken. Det här är en nyttigare variant med carobpulver som smaksättning. Carob är något jag verkligen gillar! Påminner en aning om kakao, men är väldigt söt och har också lite kola-aktig smak i sig. Du hittar det i bl.a hälsokostaffärer.
Receptet kommer från Mitt gröna kök, men jag bytte ut hampafröna mot både sesamfrön, pumpafrön och lite grovhackad mandel. Det är det som är bra med granola och müsli, det går liksom att blanda i alla sorters gryn, flingor, frön, bär, frukt och nötter som finns hemma.






Carobgranola:

6 dl havregryn
2 dl solrosfrön
2 msk carob
1 tsk vaniljpulver
2 msk kokosolja
2 msk lönnsirap
2 dl russin
1 dl hampafrön (eller andra sorter frön/nötter)
1 dl kokoschips
1 dl gojibär

Sätt ugnen på 125°c. Blanda havregryn, solrosfrön, carob och vanilj i en skål. Värm försiktigt lönnsirapen och kokosoljan tillsammans i en kastrull tills oljan är flytande. Häll över de torra ingredienserna och blanda om noggrant. Sprid ut blandningen på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen 30 min, rör om efter halva tiden. Låt granolan svalna på plåten och blanda sedan ner russin, hampafrön, kokoschips och gojibär. Förvara i en burk.































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar