måndag 30 mars 2015

Banan- och polentakaka

Jag gillar att mixtra och testa mig fram till nya bakverk och kakor. Ibland lyckas det, ibland inte. Denna banankaka var ett lyckat test måste jag säga. Inget socker och inget mjöl innehåller den. En riktig nyttokaka! Perfekt för glutenallergiker eller dom som annars bara vill hålla nere på gluten. Sötman får kakan från bananen vilket ger tillräcklig sötma enligt mig. 





Supergott att servera med jordnötssmör och kanske lite extra bananskivor.

Banan- och polentakaka:
1 kaka

2 bananer
2 msk kokosolja
3/4 dl havremjölk
2 ägg
2 1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1/2 krm vaniljpulver
1/2 dl kokosnötsmjöl
1/2 dl kokosflingor
1 dl polenta
1/2 dl russin

kokosolja och kokosflingor till formen

Sätt ugnen på 200°c. Smörj och bröa en avlång brödform med kokosolja- och flingor. Mixa banan, kokosolja och havremjölk i en mixer till en slät smet. Tillsätt äggen och mixa snabbt ihop. Blanda ihop de torra ingredienserna i en skild skål. Rör ihop bananblandningen med de torra ingredienserna till en slät smet. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen ca 40 min.
































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar