måndag 21 december 2015

Saffransbullar med pistage och vanilj

Jag har mina "paradbullar" som jag brukar baka juletid varje år, saffransbullar med mandelmassa och apelsin. De kan aldrig misslyckas, blir så saftiga och underbart goda! I år tänkte jag ändå att jag skulle testa en ny variant på dem, med pistagenötter och vanilj, och oj vad goda de blev!!
Pistagenötterna mixade jag ihop till en massa som jag blandade med smör och vanilj och efter gräddning penslade jag på en vaniljsockerlag och strödde på ännu mer pistagenötter. Kalasgott!




Saffransbullar med pistage och vanilj:
ca 20 st bullar

25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
1/2 msk mald kardemumma
1 nypa salt
1 1/2 dl strösocker
1 påse saffran (á 0,5 g) mortlad med en sockerbit
1 ägg
75 g mjukt smör
8 - 10 dl vetemjöl

Fyllning:
3 dl skalade, osaltade pistagenötter
1 dl strösocker
en skvätt vatten

100 g mjukt smör
1/2 tsk vaniljpulver

ägg till pensling blandat med en skvätt vatten och en nypa salt

Efter gräddning:
1 dl vatten
1 dl strösocker
1/4 tsk vaniljpulver

finhackade pistagenötter

Smula jästen i en bunke. Häll i vatten och rör tills jästen löst sig. Tillsätt kardemumma, salt, socker, saffran, ägg och smör. Tillsätt mjölet, några deciliter i taget, och rör tills du har en slät, kladdfri deg som lossnar från bunkens kanter. Låt vila ca 10 min.
Mixa pistagenötterna till ett mjöl i en mixer. Tillsätt socker och en skvätt vatten och mixa till en slät massa. Blanda pistagemassan med smöret och vaniljen.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Kavla ut till en rektangulär platta. Bred ut fyllningen på hela plattan. Vik över halva degen över den andra halvan. Skär i ca 20 st remsor. Snurra ihop remsorna till knutar. Lägg bullarna i pappersformar som du placerat ut på plåtar. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, 30 - 50 min. Sätt ugnen på 225°c. Pensla bullarna med äggblandningen. Grädda i mitten av ugnen 12 - 15 min.
Under tiden bullarna gräddas: blanda vatten, socker och vanilj i en kastrull. Låt koka upp.
Pensla bullarna med sockerlagen direkt när de kommer från ugnen och strö på pistagenötter.




//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar