söndag 10 januari 2016

Palsternackskaka med apelsin- och kardemummafrosting

Palsternacka är en av mina absoluta favoriter bland rotfrukter, tillsammans med rödbeta och sötpotatis. Det finns morotskaka, zucchinikaka, rödbetskaka... varför skulle det inte vara gott med palsternackskaka också tänkte jag? Och det var det. Himmel vad god den blev! Tillsammans med en krämig frosting med smak av apelsin och kardemumma blev den perfekt, riktigt saftig och god som den ska va! 

Jag gjorde min i en brödform, men det går lika bra att göra den i en springform. En form som är 18 cm i diameter blir passlig då.





Palsternackskaka med apelsin- och kardemummafrosting:

3 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma
1/2 tsk ingefära
1 krm vaniljpulver
1 1/2 dl rypsolja
3 dl grovriven palsternacka

Smöra och bröa en brödform. Sätt ugnen på 175°c. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser i en skild skål och rör sedan ner det i smeten. Tillsätt till sist oljan och palsternackan och rör till en slät smet. Fyll formen med smeten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min. Låt svalna och stjälp upp kakan på ett fat.

Apelsin- och kardemummafrosting:

50 g mjukt smör
1 1/2 dl florsocker
rivet skal av 1/2 apelsin
1 krm vaniljpulver
1 tsk kardemumma
150 g färskost

Vispa smöret med florsocker, apelsinskal, vanilj och kardemumma. Tillsätt färskosten och vispa snabbt ihop till en slät frosting. 

Till dekoration:
1 apelsin, tunt skivad

Bred ut eller spritsa frostingen på kakan. Dekorera kakan med apelsinskivor. 




//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar