måndag 8 februari 2016

Hemlagad mandelmassa 2.0

Det är semmeltider! Har du ätit några semlor än? Ingen panik om du inte hunnit än, den riktiga fettisdagen är ju först imorgon. Vill du baka egna har jag ett bra recept ---> här.

Och vad ska semlor fyllas med då? Inte sylt åtminstone. STORT nej på det! Nej, mandelmassa förstås. Och egen är klart godast.

Har sedan tidigare på bloggen en "fuskvariant" på mandelmassa kan man kanske kalla det. En där man fuskar med färdigt mandelmjöl och bara blandar det med florsocker + vatten. Inget fel på det förstås, men absolut godast blir det här receptet jag nu ska dela med mig av. Ett där mandelmassan görs som den på riktigt ska, med blötlagd mandel och hälften mandel/hälften strösocker. Jag ville få ännu mer smak på min mandelmassa så jag rostade en liten del mandel, som jag sedan hackade fint och blandade ner i den färdiga mandelmassan. Helt klart godaste mandelmassan jag ätit och slår ALL köpevariant!




Hemlagad mandelmassa 2.0:
räcker till ca 10 semlor (om du har mycket fyllning i semlorna som jag)

2 1/2 dl mandel, med skal (tycker det blir snyggare färg med skalet kvar på)
2 - 2 1/2 dl strösocker
eventuellt en skvätt vatten
1/2 dl mandel, rostad
1 skvätt citronsaft
1 nypa salt

Börja med att blötlägga mandeln i lite varmare än ljummet vatten. De ska ju inte skållas, alltså inte kokande. Där kan de ligga över natten, men har du bråttom räcker ungefär en timme. Under tiden, rosta 1/2 dl mandel på 250°c ca 5 min tills mandeln fått färg. Låt svalna och finhacka mandeln. Häll bort blötläggningsvattnet. Lägg mandeln i en mixer och mixa tillsammans med sockret till en slät massa. Ha eventuellt i lite vatten och massan verkar för torr. Smaksätt med citronsaft och salt. Rör till sist ner den rostade mandeln. Så, klart. Var ju inte allt för svårt va?

Jag bakade semlor på lördagen och använde då mandelmassan, GALET GOTT! Skulle seriöst kunna leva på semlor !?
































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar