fredag 25 mars 2016

Söta tips inför påsk














Glad påsk alla!

Påsk är, med julen inräknat, matens högtid och inte minst sötsakernas högtid. Under mina snart fem bloggår har jag samlat på mig några påskfavoriter och vad vore inte bättre än att tipsa er läsare om dem så ni kan få chansen att testa dessa smarriga sötsaker?

Inom tårkategorin är "pinata"tårtan en stor favorit. När man skär en bit får man nämligen en härlig överraskning i form av en massa godis! God är den dessutom med både choklad- och apelsinbotten, fylld med nutella och spacklad med apelsinfrosting. För recept, klicka HÄR.






























Inom godiskategorin har jag ett par favoriter.
Först ut är en lakritsfudge som, hör och häpna, är raw. Gjord på bl.a dadlar, kokosolja och lakritspulver är jag säker på att du kommer älska detta lika mycket som jag. Den är så himla len och god och man kan verkligen inte tro att den är gjord på främst dadlar! För recept, klicka HÄR.




Den andra favoriten är något som både kunde klassas som godis och småkaka faktiskt. Mina fågelbon gjorda på mjuksega mandelmassebottnar, "fågelbon" gjorda på mörk choklad, kokos, mandel och tranbär och så några chokladägg i boet som pricken över i. Kalasgoda! För recept, klicka HÄR.






























Till sist, inom småkaks/övriga bakverk-kategorin har jag tre favoriter.
Den första; "Easter egg muffin with egg yolk", helt enkelt muffins gräddade i färgade äggskal, fyllda med lemon curd som ska föreställa äggula. Jätteroliga att göra, fina att titta på och goda att äta. Recept finns HÄR.




Den andra; Äggformade strösselkakor. Så färggranna och fina småkakor som du kan svänga ihop på ett kick och som kommer imponera bland gästerna. Recept hittar du HÄR.




Och den tredje och sista; Påskägg, vilket är dubbla mördegskakor fyllda med smörkräm och dekorerade med färggrann glasyr och strössel i mängder. Recept hittar du HÄR.





























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar